Digitaal Wedstrijdformulier Waterpolo - HandleidingVia het digitaal wedstrijdformulier (DWF) van Sportlink worden alle waterpolowedstrijden rechtstreeks in de competitie-administratie van de KNZB opgenomen en (deels) oproepbaar voor wie het programma, de uitslagen en de statistieken wil volgen.

Op deze pagina wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een digitaal wedstrijdformulier invult: Inloggen, invoeren, openen, bijhouden, afsluiten en registreren van wedstrijden.

27 september 2017

Handleiding digitaal wedstrijdformulier waterpolo

  1. Inloggen
  2. Spelersopgaaf
  3. Officialopgaaf
  4. Openen wedstrijdverloop
  5. Bijhouden wedstrijdverloop
  6. Afsluiten wedstrijdverloop
  7. Registreren wedstrijd

Voor alle handelingen is een internetverbinding nodig. Met uitzondering van het bijhouden van het wedstrijdverloop.

1. Inloggen DWF

Log in met gebruikersnaam en wachtwoord.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo
Op het beginscherm zie je het programma: Hier staan alle wedstrijden voor die dag.
Bij instellingen kun je aangeven of er met oplopende of met aflopende klok wordt gespeeld. Hier vind je ook de mogelijkheid om uit te loggen.

In de rechterkolom verschijnen de details van de wedstrijd.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

Klik op digitaal wedstrijdformulier.

2. Spelersopgaaf

Spelers, scheidsrechters en W-officials invoeren of wijzigen (voor zover dat nog niet gebeurd is).

  • Kies een team.
  • Klik op het icoontje links boven in de hoek.
  • Selecteer de spelers die gaan deelnemen aan de wedstrijd.

Het is mogelijk om bovenin bij naam ook te zoeken op andere spelers. Dit zoeken naar spelers kan op: voornaam, achternaam en startnummer.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

Als alle spelers zijn ingevuld:

  • Spelers voorzien van capnummers
  • Keeper aanduiden
  • Aanvoerder aanduiden
  • Toevoegen stafleden, coach

Spelers voorzien van capnummers
Hou het vraagteken achter een de naam van de speler enkele seconden ingedrukt. Er verschijnt dan een nummertoetsenbord. Geef vervolgende de speler het juiste capnummer. Door op volgende te klikken ga je naar de volgende speler. Vul op deze manier alle capnummers in.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

Keeper aanduiden
De speler met capnummer 1 wordt automatisch aangeduid als keeper. Dit is te zien doordat deze speler een rood nummer krijgt. Mocht een andere speler, keeper zijn, klik dan op deze speler en vervolgens op icoontje van twee poppetjes. Kies voor optie keeper.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

Aanvoerder aanduiden
Het is verplicht om een aanvoerder toe te wijzen. Klik daarvoor op de betreffende speler. Er verschijnen bovenaan verschillende tekens. Klik op het tekentje met de C, vervolgens verschijnt achter de speler een C.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

Toevoegen stafleden, coach
Klik op de drie verticale puntjes rechts bovenaan. Voeg Staflid toe en zoek de betreffende coach middels de zoekfunctie. Na het toevoegen is de coach onderaan de teamopgave zichtbaar.

Herhaal deze stappen voor het andere team

3. Officialopgaaf

Als beide teams volledig zijn ingevuld, dienen de scheidsrechters en officials te worden ingevoerd.
De scheidsrechters die volgens het rooster zijn aangesteld, zijn al zichtbaar. Mocht er een vervangende scheidsrechter nodig zijn, klik op de betreffende scheidsrechter. Er verschijnt dan een scherm waarin je kunt aangeven of de scheidsrechter alleen afgemeld moet worden of afgemeld en ook vervangen. Bij de laatste optie kan aangegeven worden wat de reden is van vervanging.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

Middels de zoekoptie kun je vervolgens een nieuwe official toevoegen. Binnen de zoekfunctie is het mogelijk om te zoeken binnen bondsofficials of verenigingsofficials (O13).

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

De W-officials worden dezelfde manier ingevoerd.
Klik op de W-officialfunctie en zoek de W-official op naam op.

4. Openen wedstrijdverloop

Nadat alle gegevens zijn ingevuld, geef je – bij beide teams – akkoord op de spelersopgaaf.
Ga naar wedstrijdverslag.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

In de linkerkolom staat de thuisploeg (wit) en in de rechterkolom de tegenstander (blauw).
De middenkolom geeft het wedstrijdverloop weer.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

Voor aanvang van de wedstrijd stel je de duur van de periode in (indien nog niet vermeld vanuit programma). Zet daarna de wedstrijd op aanvang 1e periode. Dit moet je per periode aangeven.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

5. Bijhouden wedstrijdverloop

Registreer:
1. Actie/event (U20, UMV, UMV4, D, S, etc.)
2. Speler (klik op de naam van de speler en niet op het capnummer)
3. Tijdstip

Heb je een fout gemaakt, dan kun je door middel van de prullenbak deze actie verwijderen.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

In de kolommen bij wit en blauw verschijnt de registratie van de acties. In de middenkolom de actie/event.

Voor het toekennen van een time-out: Klik op de stopwatch onder het betreffende team dat de time-out heeft aangevraagd. Op het moment dat de time-out wordt geregistreerd gaat de klok ook lopen. Deze kan tussendoor gestopt worden door op het stopteken te drukken.

Na de time-out verschijnt onder het team het getal 1, 2, 3 of 4 om aan te geven hoeveel time-outs het team al heeft aangevraagd.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

Na het toekennen van een UMV, S/UMV, UMV 4 of driemaal een U20, verschijnt achter de speler een rode vlag.
Na het toekennen van een gele kaart komt er een melding met de vraag aan welk team de UMV wordt toegekend. Geef hier het betreffende team aan. Onder de naam van het team verschijnt een gele streep.

5. Afsluiten wedstrijdverloop

Aan het einde van de wedstrijd stel in op einde wedstrijd. Klik vervolgens op wedstrijdverslag en er verschijnt een melding. Voordat je het wedstrijdformulier afsluit, dient deze door de scheidsrechter(s) gezien te zijn.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

Vul het formulier aan met zo nodig staken ja/nee, protest ja/nee, etc.

Digitaal wedstrijdformulier waterpolo

Sluit het formulier af nadat scheidsrechter(s) en aanvoerders deze gecheckt hebben.
Alle gegevens worden rechtstreeks in de competitie-administratie opgenomen.